lørdag den 22. februar 2014

Sigurd Barrett og Den Store Musikbog

Jeg har været en tur på biblioteket og lånt Sigurd Barretts Den Store Musikbog I, som er lavet i samarbejde med DR. Der var ikke så lang ventetid fra da jeg bestilte den, så for jer, der har lyst til at kigge i den og vise den til jeres børn, vil jeg anbefale at låne den og prøve den af derhjemme.

Jeg synes Sigurd Barrett laver et fantastisk stykke arbejde med at gøre børn interesserede i klassisk musik - på en måde og med et omfang, der ikke er set tidligere i Danmark. Det er derfor også rigtigt dejligt, at hans arbejde er udgivet som bog, så vi, der er interesserede, kan bruge den derhjemme.

Den Store Musikbog I indeholder forskellige kapitler, der hver er tilegnet et instrument i orkestret samt omtaler forskellige komponister og dirigentens rolle i sammenspillet. Hvert kapitel har en del underafsnit. Disse indeholder henholdsvis en sang tilegnet det pågældende instrument, en lille tegneserie, omtale af instrumentet, møde med en musiker, der spiller dette instrument, en quiz samt instruments rolle i det store orkester. Der er farvestrålende og sjove tegninger og relevante fotos af musikere, dirigenten og Sigurd Barrett. Der er altså masser at tage fat på og vælge imellem.

Bogen henvender sig til mange forskellige aldersgrupper og jeg synes at man, for at få det bedste ud af den, skal vælge de ting ud, som passer bedst til sine egne børn og ikke føle, at man skal læse den igennem fra start til slut. Så tror jeg børnene mister interessen, næsten lige meget hvilken aldersgruppe vi taler om. For eksempel er min datter på 4 år mest vild med tegneserierne, mødet med musikerne og de små finurlige tegninger, der er rundt omkring. Dem får hun lavet mange historier ud af, som også tager sit udgangspunkt i musikken. Afsnittene om for eksempel instrumenterne og deres opbygning samt rolle i orkestret har hun lidt svært ved at forholde sig til endnu, men dem springer vi så bare over. Til gengæld tror jeg, at tegneserierne er for pjattede for de større børn, hvor niveauet i nogle af de andre afsnit passer bedre.

Jeg synes det er en bog, der virkelig er værd at investere tid i sammen med børnene. Særligt hvis man vælger ud og tilpasser sine egne børns niveau og interesseområder. Umiddelbart synes jeg godt, bogen kan være lidt for belærende og det er ærgerligt for det går ud over de gode historier i for eksempel tegneserierne. Vi har dog klaret det med, at jeg selv har fundet lidt på undervejs, udeladt enkelte sætninger og lagt mig mere op af billederne end teksten.

Bogen lægger sig op af en serie i fjernsynet og jeg mener, børnene vil få mest ud af bogen, hvis også de har set nogle af disse programmer og hørt nogle af sangene. Men jeg tror også, den alligevel kan være sjov i samarbejdet med forældrene, sålænge man ikke tænker at man SKAL gå frem - afsnit for afsnit - men i stedet hopper rundt på egen vis og finder på egne historier og samtaleemner ud fra bogens indhold.

Jeg har ledt efter bogen på nettet, men kan kun finde Den Store Musikbog II. Den har jeg endnu ikke læst og ved ikke hvor meget anderledes den er et nr. I. Så....jeg vil anbefale jer at finde den på jeres bibliotek. God fornøjelse! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar