lørdag den 2. maj 2015

Musikskoledage i Tivoli

Sidder i denne weekend som scenechef på en af scenerne til Musikskoledage i Tivoli. En årlig weekend, hvor hele Danmarks musikskoleelever kommer ind og spiller koncert for hinanden, for familierne og for alle Tivolis gæster. Og at se hele det solfyldte Tivoli med glade børn og deres instrumenter er en virkelig fryd. Og at høre deres koncerter på alle scenerne, opleve deres koncentration er helt fantastisk. Her er børn i alle aldre og instrumenter i alle former, men fælles for alle er deres fællesskab i de grupper og ensembler, de nu hører til og den glæde musikken giver dem.

Jeg bliver helt sentimental og kommer selv til at tænke tilbage på dengang jeg også var en lille pige, der spillede violin i en større gruppe. Det var den mest fantastiske følelse at virkelig høre til i noget, som alle var fælles om, musikken. At kende hinanden godt i gruppen og yde det bedste når det virkeligt gælder og jeg glædes på alle børnenes vegne i dag, at de også får lov til at opleve dette og bliver bekræftet i, hvad musik gør ved mennesker og fællesskaber. Og hvis dette er fremtiden i Danmark, så ser den nu ret lovende ud :-)

Jeg er tit blevet spurgt om ikke fx sportsfællesskaber kan føles ligeså? Det er svært for mig at svare på, da jeg ikke har prøvet og jeg er sikker på at disse fællesskaber og lignende også giver meget af det samme. Jeg synes dog, at det at skabe musik sammen og få den til at gå op i en højere enhed, med al den koncentration og toner kan noget helt særligt og jeg tror, at musikken skaber et rum som intet andet kan på samme måde.

Så hvis i ikke allerede er herinde, så tag en tur i Tivoli i år eller i hvert fald til næste år, får det en nogle fantastiske dage, hvor musik og glæde er i højsæde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar