tirsdag den 10. februar 2015

Farverig og humørfuld Nøddeknækker

Kære alle læsere

Jeg var i går på Hørsholm Bibliotek, hvor GENKLANGE havde arrangeret et dejlig koncert med violin og cello. Til koncerten spillede musikerne uddrag af Peter Tchaikovsky's kendte Nøddeknækkeren, som en del piger i hvert fald kender fra Barbies udgave :-).

Efter koncerten lavede jeg en lille hyggelig leg med børnene, hvor de blandt andet fik set musikken, der lige var blevet spillet i sin oprindelige form - nemlig som ballet. Her så de så den kinesiske og den russiske dans. Efter denne video var det så børnene selv, der skulle danse i russisk stil og det morede vi os meget med.

Op til dagen havde jeg ledt efter en rigtig god og farverig udgave af balletten og den fandt jeg virkelig i Mariinsky Teatret opsætning, som jeg her har linket til. Og sjovt nok, så er det også dette teater, der viste premieren på Nøddeknækkeren tilbage i 1892, så den røde tråd er hel :-)

Jeg synes det er en fantastisk opsætning og meget sjov at se for børn også. Den fanger blikket og ørerne med det samme og så er dansen sjov at gengive bagefter.

God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar