søndag den 16. februar 2014

Leg med klassisk musik

Jeg vil her på bloggen forsøge at give ideer til, hvordan den klassisk musik kan bruges direkte i legen med vores børn. Min datter synes ikke altid, at det er det sjoveste bare at sidde og lytte til musikken og hun skal også være i den rette stemning for at høre musik overhovedet. Hvis hun for eksempel er i gang med sin egen leg, tror jeg hun synes det er forstyrrende, hvis mor tænder for musikken og giver hende flere indtryk, end hun måske har lyst til lige dér. Det er jo forståeligt nok. Vi voksne mærker jo selv om vi er i den rette stemning for at høre musik og så tænder vi, hvis vi vil. Vores børn derimod må ofte tage imod det, som vi voksne bestemmer og derfor skal vi også tage hensyn til, hvornår vores børn for eksempel er i stemning til at lytte til musik.

Men børnene er ret tit i stemning til at lege - særligt hvis vi voksne vil være med i legen - og her kan vi som forældre jo godt dreje legen hen i mod noget, som vi synes er godt for de små. For eksempel leg med klassisk musik. Min datter og jeg har tit leget stopdans til musik - her bliver al slags musik brugt - også den klassiske. Jeg finder nogle let genkendelige lette stykker frem og så danser vi - og stopper - afhængig af, hvordan jeg styrer musikken. Den klassiske musik er her rigtig god, da den kan opfordre til mere bløde bevægelser end den "rytmiske", hvilket også betyder, kan jeg se, at kroppen kommer ud i noget bevægelser, som udfordrer den motorisk anderledes end hvordan den ellers bliver brugt i hverdagen.

Nogle gode idéer til musik? www.youtube.com
Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser, men her linker jeg til nogle enkle stykker, som kan ses/ høres på

Camille Saint-Saëns: Aquarium fra Dyrenes Karneval
Peter Tchaikovsky: March og dans fra Nøddeknækkeren
Edvard Grieg: Anitra's dans
Johan Strauss II : Tritsch - Tratsch Polka

I må rigtigt gerne kommentere med flere gode musikstykker til stopdans med børnene :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar